Tips Terbaik Mencegah Bayi Kuning (Jaundis)

Satu kebimbangan ialah bila ibu-ibu terus lakukan petua-petua yang tak sesuai untuk baby akhirnya memberi kesan kepada bayi itu sendiri.

Hanya bagi susu ibu dengan kerap. Senang sahaja tak perlu nak ikut macam-macam petua terutama melibatkan bagi minum untuk turunkan kuning bayi. Bukan apa takut kesan jangka panjang untuk si manja.

Satu kebimbangan ialah bila ibu-ibu terus lakukan petua-petua yang tak sesuai untuk baby akhirnya memberi kesan kepada bayi itu sendiri seperti masalah kepada usus bayi yang belum matang, bayi cirit-birit, berkahak dan lain-lain.

Penyusuan susu ibu adalah langkah terbaik untuk kurangkan masalah jaundis ini. Jadi, bagaimana susu ibu boleh membantu mengurangkan masalah ‘kuning’ ini?

Untuk pastikan bilirubin disingkirkan dari hempedu, kena pastikan susu ibu mengandungi LEMAK yang mencukupi. Untuk mendapatkan kandungan lemak dalam susu ibu, ibu-ibu perlu menyusukan bayi sekurang-kurangnya 10-15 minit untuk pastikan HINDMILK (susu yang lebih pekat dan mengandungi lemak) keluar dan diterima oleh bayi. 

Penyusuan kurang dari tempoh ini hanya akan memberikan bayi foremilk (susu yang kelihatan lebih cair kerana kurang lemak). Sudah tentulah LEMAK dari susu ibu lebih mudah dicernakan dan tidak akan membebankan usus bayi. 

Penyusuan yang kerap dalam tempoh yang betul akan memberikan peluang bilirubin disingkirkan dari badan sebagai najis yang berwarna kuning dengan lebih cepat.Maka akan lebih cepatlah proses penurunan kuning bayi itu tadi.

tips jaundis

Jadi, ibu-ibu perlu pastikan:

  1. Posisi lekapan penyusuan mestilah betul. Posisi yang salah akan menyebabkan bayi tidak mendapat susu yang mencukupi terutama susu ‘ hindmilk’.
  2. Jika bayi hanya menyusu sekejap-sekejap kerana tidur, kejut bayi dengan cara urutan lembut, cycling dan sebagainya agar dia terjaga dan dapat menyusu dengan lebih lama.
  3. Kerapkan penyusuan susu ibu selama 1-2 jam sekali agar penyingkiran bilirubin dari badan bayi cepat berlaku.

Semoga posting ni dapat menjadi panduan ibu-ibu jika bayi anda terkena jaundis.

Print Friendly, PDF & Email
Staf Editorial
Laman web ini bertujuan untuk memberikan pengetahuan am sahaja dan tidak membuat sebarang nasihat perubatan individu. Jika anda mempunyai apa-apa simptom sila berjumpa doktor dengan kadar segera.